top of page
Team of Industrial Engineers

Projektmenedzsment

A jól működÅ‘ projektmenedzsment a vállalat eredményességének kulcsa, ennek feltétele viszont néhány olyan módszertan mélyreható ismerete, mint a  költség- és ütemtervezés,  műszaki elrÅ‘rehaladásmérés, kockázatkezelés, vagy akár a portfóliómenedzsment.

Ezen módszertanok működési elvérÅ‘l, hatásairól és legfontosabb feladatairól írunk ezen az oldalon.

Projektmenedzsment módszereink

Projektmenedzsment

 

Projektmenedzsment módszertanainkat alapvetÅ‘en átszövi a projekt kontrolling szemlélet. Úgy tartjuk, hogy a projektmenedzsment szakmai részét a projekt kontrolling tevékenység adja: költség- erÅ‘forrás és ütemtervezés, beszerzéstervezés, műszaki elÅ‘rehaladáskövetés, projektnyomkövetés, kockázat és eltérésmenedzsment.

A projekt menedzsment természetesen több ennél: az emberi tényezÅ‘, a vezetÅ‘i képességek és a kommunikáció jelentÅ‘sége nem marad el a szakmai kontroll mögött. Az e két területet kiegyensúlyozottan képviselÅ‘k a szakma legjobbjai.

Emellett remekül működik az a modell is, ahol a projektkontrolling szakmai részt külön projektcsapattag végzi (a projektkontoller), aki az adatgyűjtéssel, a projektvezetÅ‘ információi alapján a tervek elkészítésével és visszamérésével foglalkozik, és folyamatos elemzésekkel segíti a projektvezetÅ‘t abban, hogy a projekt adatait egy összefüggÅ‘ rendszerben lássa, és ez alapján helyes és gyors döntéseket hozhasson.

Az alábbiakban röviden áttekintjük a projektmenedzsment tevékenység kulcselemeit, azokat a módszereket amelyeket munkánk során alkalmazunk.

 

Projektcsapat vezetése

​

Bármilyen nagyszerűek és átláthatóak is a folyamataink ha a csapattagokat nem tudjuk rávenni, hogy megvalósítsák Å‘ket, akkor a projektünk sikere veszélybe kerül. Így a vezetÅ‘i képességeknek, azon belül is a csapatkohézió megteremtésének nagyobb a jelentÅ‘sége mint gondolnánk.

​

​

Csapat felállítása

​

Könnyebb helyzet az, amikor a projektvezetÅ‘nek lehetÅ‘sége van a projekttagok kiválasztására, vagy a szakterületekrÅ‘l történÅ‘ delegáló vezetÅ‘kkel történÅ‘ egyeztetésre, de az is elÅ‘fordulhat, hogy olyan projektcsapattal kell együttműködnie, ahol a szereplÅ‘k kiválasztásában nem vehetett részt. Bárhogy is alakul, mindenképpen szükséges a csapattagok erÅ‘sségeit és motivációját feltárni ahhoz, hogy a legjobbat hozhassuk ki belÅ‘lük.

​

Kapcsolódó dokumentumok:

  • projekt szervezeti ábra

 

​

Feladatok, felelÅ‘sségek és hatáskörök kijelölése

​

A projekt kezdetén, ha már megismertük a csapattagokat, akkor kiemelt fontosságú az egyértelmű feladatok, hatáskörök és felelÅ‘sségek megállapítása és kommunikálása részükre. Sokkal magabiztosabban dolgozik az, aki pontosan tudja, hogy meddig tart az Å‘ felelÅ‘ssége, és minden eszköz és információ rendelkezésére áll feladata elvégzéséhez.

 

Kapcsolódó dokumentumok:

  • felelÅ‘sségi mátrix

  • projekt döntés hatásköri lista (DHL)

 

Bizalmi kör kiépítése

​

Csapatunk elkötelezÅ‘dését úgy segíthetjük elÅ‘, ha a projekt minden pillanatában éreztetjük, hogy megbízunk bennük, fontosnak tartjuk a véleményüket, és komolyan vesszük az esetleges belsÅ‘ problémákat. A bizalom alapvetÅ‘ mutatószáma az információmegosztás. Amennyiben csapatunkat folyamatosan tájékoztatjuk a projekttel kapcsolatos változásokról, újdonságokról, és értékeljük a kialakult helyzetet, úgy a bizalomépítés mellett csapatunktól nagyon hasznos véleményekre, megoldási javaslatokra számíthatunk. Ha erre még bátorítjuk is Å‘ket, akkor kialakul a projektcsapatban az a kultúra, hogy itt mindannyiuk véleményére számítunk, azoknak helye van a projektmegvalósítás során. A belsÅ‘ problémák kezelésével pedig a törÅ‘désünket fejezhetjük ki, ami nagy fokban növeli a csapattagok lojalitását felénk. Ezek a tevékenységek nem közvetlenül hatnak ugyan a projektünk sikerességére, azonban ha ezekre nem fordítunk elegendÅ‘ figyelmet és energiát, akkor a csapatkohézió hiányával kell majd szembenéznünk, amely viszont bizonyos fok elérését követÅ‘en direktben hátráltathatja a projektmunkát, és emellett nagyon nehezen visszafordítható.

​

Kapcsolódó dokumentumok:

  • problémalista

  • ötletlista

​

Projekt kommunikáció és stakeholder management

​

A belsÅ‘ bizalmi kör kiépítése mellett a külsÅ‘ bizalom megteremtése is a projekt malmára hajtja a vizet:
A stakeholderek, azaz a projekt kapcsán befolyással bíró személyek (pl. projektszponzor, megrendelÅ‘, üzleti vezetÅ‘, igénylÅ‘ szakterületi vezetÅ‘, stb.) azonosítása, és befolyási szintjük felmérése sokat segít a kommunikációs terv kialakításában. Ugyanúgy ahogy a belsÅ‘ kör esetében itt is egyértelmű az összefüggés a stakeholderek informáltsági szintje és a között, hogy milyen mértékben bíznak a projekt sikerében, és miben hajlandók a segítségünkre lenni.

​

Rendszeres tájékoztatásuk történhet személyes találkozók, projekt státusz prezentációk, írásos projektbeszámolók, online vagy telefonos egyeztetések formájában. Ezeket érdemes elÅ‘re megtervezni, az adott stakeholder befolyásának megfelelÅ‘en rendszeressé tenni, figyelembe véve az adott személy saját igényeit is.

​

Kapcsolódó dokumentumok:

  • Üzleti indokoltság (business case)

  • Projekt alapító okirat

  • Projekt kommunikációs terv

  • Projekt elÅ‘terjesztés

  • Projekt eltérésbejelentÅ‘

  • Projekt státusz beszámoló

  • Projekt dashboard

 

 

Projekt kontrolling

​

A projekt kontrolling, mint a projektmenedzsment szakmai eszenciája, a teljes projektéletciklust lefedi, és a különbözÅ‘ fázisokban különbözÅ‘ típusú feladatokban testesül meg. Tekintsük át ezeket a fÅ‘bb tevékenységeket dióhéjban:

 

Műszaki tartalom menedzsment (scope management)

​

A műszaki tartalom menedzsment sikerességét szinte teljes egészében a projekt elÅ‘készítésének minÅ‘sége határozza meg. A műszaki tartalom definiálásánál a részletezettség, a pontos hatókör megállapítása (milyen tartalmak a projekt részei, és mi az, ami már nem a projekt része) kulcs fontosságú. A tervezés során a műszaki tervek alapján azonosítjuk a leszállítandó elemeket (azaz hogy mit adunk át a projekt befejezésekor), valamint a műszaki tartalmat megbontjuk szerzÅ‘déses csomagokra: pontosan elválasztható műszaki tartalom csomagokat szükséges képezni, amelyekre késÅ‘bb a beszerzési eljárások elindíthatók lesznek. Ezekre vonatkozóan megtervezzük és ütemezzük a beszerzéseket, különös figyelemmel a hosszú gyártási idejű tételekre (Long Lead Item), mert ezek szinte kivétel nélkül kritikus úton lesznek az ütemtervünkben.

​

A projekt kivitelezés során a változásmenedzsment illetve a claim menedzsment tevékenységen keresztül figyeljük és követjük nyomon a műszaki tartalom változásait. Itt nagyon szépen látszik, hogy egy projektmenedzsment rendszerben milyen szoros összefüggések határozzák meg a munkánkat: egy műszaki tartalom változás (legyen az pótmunka, többletmunka, vagy elmaradó munka) minden esetben hatással van az ütemtervre, műszaki elÅ‘rehaladásra, erÅ‘forrástervre, beszerzési tervre, költségekre és adott esetben a kockázatokra is. Ennek megfelelÅ‘en minden változást nyilvántartunk, részletesen megtervezünk, és az okozott változásokat a projekt megfelelÅ‘ dokumentumaiban is átvezetjük. Ezáltal a műszaki tartalom változás hatása azonnal kimutatható.

​

Kapcsolódó dokumentumok:

  • Műszaki követelmények

  • Műszaki leírás

  • SzerzÅ‘déses csomag bontás / Work Package bontás

  • Beszerzési terv

 

 

Ütemtervezés

​

Az idÅ‘tervezés során a projekt jellegének megfelelÅ‘en kiválasztjuk hogy idÅ‘korlátos vagy erÅ‘forráskorlátos ütemterv készítése illeszkedne –e jobban a projektünkhöz. Utóbbira akkor lehet szükség ha a saját, vagy külsÅ‘ erÅ‘forrásaink igen szűkösek, és máshonnan nem pótolhatók. A jelen piaci környezetben jellemzÅ‘bb az idÅ‘korlátos ütemterv készítés, hiszen sok pályázatban, szerzÅ‘désben rögzítésre kerül egy határidÅ‘ vagy betartandó átfutási idÅ‘ a projekt tekintetében, és sok esetben kötbér fizetési kötelezettség is felléphet.

​

Az ütemtervezés elsÅ‘ lépése a tevékenység struktúra (WBS) kialakítása. Ekkor megtervezzük hogy mely struktúra szinten fog történni a projekt nyomonkövetése. Ezekhez a szintekhez fogjuk hozzárendelni az egyes költségeket a teljes projektéletciklus alatt, annak érdekében hogy bármikor megállapítható legyen az idÅ‘beli és műszaki elÅ‘rehaladásuk mellett a költségfelhasználásuk aktuális szintje is.

​

A tevékenységeket a technológiai sorrendek ismeretében logikai kapcsolatokkal hálótervbe rendezzük, és megállapítjuk a kritikus utat, azaz a tevékenységek leghosszabb láncolatát, amely meghatározza a projekt átfutási idejét. A költségvetés elkészültével az egyes költségvetési tételeket tevékenységekhez rendeljük, hogy megkapjuk a műszaki elÅ‘rehaladásuk kalkulációjához elengedhetetlen súlyozási alapot. Amint minden költségvetési tétel hozzárendelésre került a tevékenység struktúra megfelelÅ‘ szintjéhez, akkor bázistervet mentünk, amellyel megÅ‘rizzük az alapállapotot, ez késÅ‘bb a visszamérésünk alapjául szolgál majd. A projekt során folyamatosan aktualizáljuk az ütemtervet és a nagyobb változások esetén újabb bázisterveket mentünk. Amennyiben a projektünk elmaradásba kerül, utolérési terveket készítünk.

​

Az ütemterv aktuális állapota rendkívül beszédes a projekt státusz beszámolókban, és már önmagában is nagyszerű projektmenedzsment eszköz. Rendszerbe illesztve pedig a nyomonkövetés lelkéül szolgál.

 

Kapcsolódó dokumentumok:

  • Ütemterv

 

​

ErÅ‘forráskezelés

​

Projektünk jellege határozza meg azt, hogy milyen mélységű erÅ‘forrásterv illetve kapacitásterv elkészítésére van szükség. Az alacsony erÅ‘forráskitettségű projekteken is legalább a belsÅ‘ erÅ‘forrásráfordításainkat érdemes megtervezni és nyomon követni. Az erÅ‘forrástervezés mélysége szempontjából használhatunk durva erÅ‘forrrástervezést, amikor csak a szükséges szakmát vagy szakterületet nevezzük meg, vagy finom erÅ‘forrástervezést ahol konkrét személyek kapacitásait szeretnénk a projektben lekötni. Az erÅ‘forrásterv idÅ‘skálája lehet havi, heti, napi bontású, vagy különleges projektekben (pl. üzemleálláskor végzendÅ‘ munkák) akár negyedórás bontásban is készülhet.

Az erÅ‘forrásterv folyamatos aktualizálásával és a tény felhasználások követésével idÅ‘ben felkészülhetünk a kapacitáshiányos idÅ‘szakokra, és átcsoportosításokkal elkerülhetünk esetleges ütemtervi csúszásokat is.

​

Kapcsolódó dokumentumok:

  • ErÅ‘forrásterv

 

​

Költségtervezés

​

Azon projektek esetén amelyeket külsÅ‘ piac részére valósítunk meg (azaz árbevétellel rendelkeznek) már a pályázati, ajánlatadási szakaszban viszonylag pontos költségbecslés készítésére van szükség, hiszen a projekt kapcsán elérhetÅ‘ eredményünk múlik ezeket a kalkulációkon. Számos költségbecslési, tartalékképzési módszerrel határozhatjuk meg az ajánlati árat, amely az árlejtések során még módosulhat.

​

Beruházási projektek esetén, a költségbecslés a megvalósítási szakaszhoz közeledve pontosodik. Minden projekttípus esetén az elsÅ‘ bázistervnek része a kezdeti ütemterv és a kezdeti költségterv egymással szoros összefüggésben. Ez a terv lesz a visszamérés alapja, ezért fontos hogy már korai fázisban olyan mélységű legyen, amilyen mélységben a nyomonkövetést végezni kívánjuk, és amely mélység könnyedén bontható szerzÅ‘déses csomagokra, illetve egyértelműen hozzárendelhetÅ‘ ütemtervi tevékenységekhez.

Akár a műszaki tartalom, akár az erÅ‘források, akár idÅ‘beli változások történnek, de árnövekedések esetén is a költségtervet aktualizáljuk, és a változás hatását azonnal kimutatjuk.

A projekt mindenkor aktuális (forecast) költségvetése tartalmaz tartalékokat és kockázatokkal kapcsolatos várható költségeket is.

​

Kapcsolódó dokumentumok:

  • Részletes költségbecslés

  • Költségvetés

 

​

Kockázatkezelés

​

Szerencsére ma már elmondhatjuk, hogy a legtöbb projekten történik kockázatbecslés, jellemzÅ‘en a tervezés idÅ‘szakában. Sok helyen már felismerték a kockázatmenedzsment, azaz a folyamatos kockázatkezelés fontosságát is. Egy projektmenedzsment rendszerben elengedhetetlen az is, hogy a kockázatok költség hatását becsüljük, emellett a kockázatok mitigációinak költségeit tervezzük és nyomonkövessük. Így kulcs elem a kockázatok árazása.

​

Miután beazonosítottuk a projektünkre leselkedÅ‘ kockázatokat, megállapítjuk hogy az esetleges bekövetkezés esetén milyen költség merülne fel (legrosszabb esetben). Ezután ehhez hozzárendelünk egy éppen aktuális megvalósulási valószínűséget, e két tényezÅ‘ szorzata fogja adni a kockázat értékét. A kockázatok értékének összessége pedig a költségvetésben szerepeltetendÅ‘ kockázat költséget, ami nem más mint a költségvetés bizonytalansága. Ahogy haladunk elÅ‘re az idÅ‘ben a projekteken jellemzÅ‘en egyre kevesebb és egyre kisebb hatású kockázatok maradnak nyitva, s így a költségvetésünk bizonytalansága is csökken.

​

A kockázatok folyamatos nomyonkövetésével és elhárításuk, csökkentésük, vagy elkerülésük költségének tervezésével rendszerben kezelhetjük Å‘ket, ami lehetÅ‘séget nyújt hatásaik figyelemmel követésére, így velük kapcsolatosan megalapozott döntések születhetnek.

 

Kapcsolódó dokumentumok:

  • Kockázat regiszter

​

Hasznos projektmenedzsment sablonok készítését mutattuk meg Projektmenedzsment és projektkontrolling szakmai közösség facebook oldalunkon szervezett ingyenes webinár keretében. Ennek felvétele itt megtekinthetÅ‘:

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

A rendszer

​

Az általunk használt projektkontrolling módszertant, a tevékenységek helyét és idejét a rendszerben az alábbi ábrán foglaltuk össze:

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

 

 

 

Úgy gondoljuk, hogy ezek az elemek egymástól nem elválaszthatók, együtt alkotnak egy teljes projektmenedzsment rendszert, melynek működtetésével olyan adatokat tudunk kinyerni a projekt során, amelyek egyértelműen megmutatják a projekt helyzetét. Egyes változtatási intézkedések, döntések hatását csak akkor lehet megmérni, és ennél fogva megbizonyosodni róla, hogy valóban a várt eredményt hozták, ha van képünk (mért adatunk) arról, hogy mi volt a változtatás vagy döntés elÅ‘tti állapot. Ezért hiszünk benne, hogy a folyamatos mérés a döntéselÅ‘készítés és visszamérés alapfeltétele.

 

​

Portfóliómenedzsment

​

Amennyiben a fentiekben leírt módszertanokat egy adott projekt portfólió minden projektjére alkalmazzuk, akkor nagyszámú rendezett és egységes adathalmaz áll rendelkezésünkre a teljes portfólióról. Ezek az adatok nem csak a portfólió elemzésére nyitnak lehetÅ‘séget. A vállalat működési és egyéb költségeinek ismeretében megállapíthatók lesznek az egyes projektek eredményhatásai a vállalatra nézve. A portfóliószintű teljesítménycélok lebonthatók lesznek projektekre és így egyértelmű célok tűzhetÅ‘k ki az egyes projektek számára. Így képes egy ilyen rendszer az éves üzleti tervezés alapjául szolgálni és teljes vállalati kontrolling folyamatot lefedni.

 

Ha módszertancsomagunk elnyerte tetszését, ez úton is bátorítjuk bevezetésére és használatára.  

Ha a bevezetésben, folyamatok kialakításában, mérÅ‘rendszerek felépítésében, projektcsapat vezetésben, vagy akár teljes projektmenedzsment vagy projektkontrolling szolgáltatásban vállalata segítségére lehetünk, várjuk jelentkezését elérhetÅ‘ségeinken!

​

 

 

Minden jog fenntartva: Nethod Kft.

Jogi nyilatkozat: A Nethod Kft. fenntart minden, a weboldalon vagy a weboldal által közvetített információhoz (beleértve minden szöveget, grafikát és logót) kapcsolódó minden jogot (beleértve a szerzÅ‘i jogokat, a védjegyeket és más szellemi jogokat). Rövid szövegek és képek csak a pontos forrás megjelölésével, teljes bekezdések vagy törzsszövegek csak a tulajdonos írásos engedélyével használhatók fel és publikálhatók.

Projekt_kontrolling_rszr_5.PNG
bottom of page